Så var det dags igen...

Catz har mått toppen sedan i september och vi har haft en härlig tid med många och långa skogspromenader och mycket bus inne också men...
 
I början av sommaren tyckte jag mig märka att hon tappat lite muskelmassa och blivit tunnare över nacken, ryggen och bakdelen. Hon var fortfarande pigg på alla sätt dock. Efter midsommar blev hon dålig i magen och hade det jobbigt med diarré i ca en vecka innan det blev bra. Under den här tiden blev hon förstås ännu mer tanig. I mitten av juli upplevde jag att hon även blivit rund om magen. Från sidan sett så ser hon alltså nästan lite rund ut men uppifrån ser hon tunn ut. Man känner hela ryggraden och revbenen när man klappar henne men buken är rund. Ringde till veterinären för en vecka sedan för att boka en tid men de hade ingen ledig tid förrän i morgon torsdag så då ska vi på utredning. Jag har också märkt att hon har en hård utbuktning på vänster sida där mjälten sitter så min första tanke var förstås då att det är blodcancern som är tillbaka och orsakat förstorad mjälte.
 
Å andra sidan så är hon väldigt pigg och sover ingenting på dagtid utan har hela tiden koll och kommer med skor, bollen och allt möjligt till mig när jag sitter och jobbar för att få i gång mig. Promenader har de senaste veckorna varit kortare och hon har dagar då hon inte vill gå mer än en sväng i parken. De senaste dagarna har hon dock haft mer ork och galopperat i parken varje dag och ligger på och vill gå längre svängar. Hennes aptit har ökat och hon är mer matfixerad än någonsin. Att hon inte är trött och att hon dessutom fått ökad aptit är inte så typiskt vid cancer men undantag finns säkert.
 
 
 
 
Jag har googlat och funnit en sjukdom som heter Cushings Sjukdom, som drabbar både människor, hästar, hundar och katter. Binjurarna producerar då ett konstant överskott av stresshormonet kortisol och några av symtomen på hund är  ökad aptit, ökad törst, förlorad muskelmassa, rund om magen, tröttare vid promenader men inte annars, plötsliga anfall av hässjande, kan även ha darriga fram- och bakben till och från. Samtliga dessa symtom stämmer på Catz. Jag har fram tills i dag ställt in mig på att göra utredningen i morgon och troligast låta henne få somna in om det är cancer igen.
 
I eftermiddags när jag kom hem till Catz och tog ut henne så kände jag nästan en slags lyckorus som kom över mig från ingenstans. "Hur är det möjligt?", tänkte jag. Den bubblande glädjen fortsatte inom mig och när jag nu ett par timmar senare sätter mig vid datorn så råkar jag snubbla över en kvinnas hemsida som är Homeopat på både djur och människor. Jag litar på vägledningen och ringer henne för att berätta Catz historia i korta drag och avslutar genom att fråga om hon skulle kunna tänka sig att försöka hjälpa oss beroende på vad vi får för besked i morgon, eftersom jag inte längre har några idéer kvar att prova. Kvinnan förklarade i början av samtalet att hon inte längre jobbade som Homeopat men lyssnade ändå på min berättelse och när jag avslutade med min fråga så så hon bara "Ring mig i morgon så ska jag hjälpa er". Det kändes så rätt, så självklart att tårarna nästan kom.
 
 
 
 
Jag vet att allt hänger på beskedet vi får i morgon och att det kan bli svårt - men Catz är också ett levande bevis på att mirakel faktiskt sker. Vi har alla räknat ut henne så många gånger och hon har gäckat oss gång på gång. Finns det liv så finns det hopp. Den livsglädje, humor och energi som hon fortfarande har till 100% är det som gör att jag kanske vågar hoppas på möjligheten till ett mirakel igen - för vilken gång i ordningen vågar jag inte säga. Känns överflödigt att säga men vill ändå förtydliga att jag inte skulle utsätta henne för lidande. Börjar hon må dåligt eller tappar livsglädje och energi så låter jag henne vandra vidare.
Vill i alla fall be er alla att hålla tummarna för henne i morgon <3
Anonym
2016-08-03 @ 17:55:44

Håller alla tummar o tår

Svar: Tack - det kommer nog behövas <3
Kram
Camilla & Catz
Catz Matte

Eva
2016-08-03 @ 19:12:22

Hoppas hoppas hoppas att det går bra 💖

Svar: Ja, det hoppas jag verkligen också - tack <3
Kram
Camilla & Catz
Catz Matte

Siv Lundin
2016-08-03 @ 19:42:33

Fina Catz, vi håller tummar och klor❤️

Svar: Än en gång tack för att ni tänker på henne <3
Kram
Camilla & Catz
Catz Matte




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

catzintebaraenhund.blogg.se

Catz är inte bara en hund, inte bara en Australien Shepherd.... Hon är min bästa vän, min ständiga följeslagare, den jag känner mig halv utan och ljuset i mitt liv. Nu är hon svårt sjuk och jag tänker göra allt som står i min makt att vinna över döden och få henne frisk igen med hjälp av alternativa metoder.

RSS 2.0
Husdjur
Bästa Webbhotellen blogglista.se Personligt bloggar