Matvraket är tillbaka - och angående hundmat...

Nu känner jag igen min tös! I morse tog vi en kort promenad på 10 minuter och hon njöt verkligen!
Hon tog "Mormors" tofflor i köket och ville busa till och med :)
 
 
Desstuom har matvraket har återvänt! :) Hon är sitt vanliga matfixerade jag och det är jag så tacksam för!
 
Hon får fortfarande köttfärs med alla kosttillskott och medel tre gånger per dag men vi ska i dag succesivt börja gå över till hennes vanliga mat som består av Klass halvfoder. Det är "korvar" med fryst köttfoder som finns i olika sorter. Vi kör med halvfodret kallat Klass Köttkross som inte har något spannmål i. Till det brukar hon få nyponpulver för leder och muskler ska hålla sig på topp och nässelpulver för att det är sprängfyllt med vitaminer och mineraler i naturlig form, samt fiskolja för att för att det är rikt på Omega 3 och är viktigt för celler, hud, päls, hjärta osv. Grönsaker i form av exempelvis bladspenat, broccoli, blomkål osv får och också i maten flera gånger i veckan. Desstutom får hon ett par råa ägg i veckan eftersom de innehåller alla vitaminer, mineraler och spårämnen vi behöver.
 
 
 
Denna mat har hon ätit sedan ca 1-1½ års ålder och det har fungerat utmärkt. Hon fyller 8 år i juli och har aldrig skrapat tandsten, hennes päls blänker så folk brukar stanna och kommentera det. Hennes avföring är dessutom är dessutom reducerad med 80% jämfört med när hon ätit traditionella hundfoder eftersom det hon äter är så bra att kroppen tillgodogör sig nästan allt!
 
De foder som tillverkarna lurar på oss i dag är rena skiten, ursäkta uttrycket, för våra hundar. Dessutom kan man ju själv fråga sig varför en hund skulle vilja äta samma torra kulor dag ut och dag in hela sitt liv när det precis som oss gärna njuter av kött, grönsaker, fisk och annan smakrik naturlig mat?
 
Dock har det nu kommit några intressanta torrfoder på marknaden som är betydligt bättre för hunden än de klassiska sorterna om man inte kan tänka sig att ge hunden ett färskfoder.
 
Det vi använder som hundgodis, fast det egentligen är ett helfoder, är Orijen. De har tagit fram ett helt nytt spännande koncept för kattmat och hundmat. De bygger på att man försöker eftersträva ursprungsfödan och har tagit bort alla andra ingridienser. I Orijen kattfoder och hundfoder använder man endast färska råvaror med mycket protein och utan onödiga kolhydrater. Allt kött levereras färskt från lokala gårdar i närområdet och från djur som fötts upp ekologiskt. Fodret innehåller 80% köttt och som sagt inget spannmål.
 
 
 
Fodret Acana produceras enligt samma princip och båda dessa foder är verkligen någonting extra om du vill fortsätta ge din hund torrfoder. Dock lovar jag dig att din hund hellre vill ha smakupplevelsen av ett färskfoder utan spannmål om den får välja!
 
Så många hundar lider i dag av allergier och eksem och hundägarna spenderar dyra pengar på specialfoder med ris och kyckling etc. Hundarna blir oftast inte mycket bättre heller. Gör din hund en tjänst och ge den något den både älskar och mår bra av!
 
Jag rekommenderar dessa foder:
http://www.mushbarf.com/sv
http://www.klassfoder.se/ (halvfodret och inte helfodret)
http://www.nordichundfoder.com/ (halvfodret och inte helfodret)
http://www.vomoghundemat.se/
 
Vet du något bra foder som jag missat?
 
Rekommenderar också denna fantastiskt läsvärda blogg som bara dignar av information och mer kunskap för den som är intresserad: http://helahunden.wordpress.com/
AnnaKarin
2014-04-13 @ 13:28:53

Härligt att Catz piggat på sig! Håller tummarna att allt ordnar sig för henne, kämpa på❤️🐶
Vi ger Nilla Vomoghundemat, hon älskar det:)

Kram AnnaKarin & Magnus

Svar: Vad glad jag blir att Ni ger henne så bra mat! :) Var köper Ni det här i stan? Går det bra med henne annars? När Catz blir frisk, vilket jag hon ska bli, så vore det jättekul att köra en hundträff släkten emellan, med Zack också tänkte jag :) Hälsa resten av familjen!
Kram
Camilla & Catz.
Catz Matte

Helene
2014-04-13 @ 14:37:28

Vad härligt att höra att det börjar bli bättre ♥.
Jag hoppas också på en träff med hundarna något framöver.
Kram// Helene

Svar: Javisst är det underbart! Nu väntar jag på besked från veterinären till veckan på analysen men oavsett svar så fortsätter vi på den inslagna vägen. Kanske en vårträff med vovvarna i maj om allt vill sig väl? Men jag hoppas kunna komma förbi och träffa Zack på torsdag. Är så nyfiken!
Kram
Camilla & Catz.
Catz Matte

Siv Lundin
2014-04-13 @ 14:45:21
URL: http://aussiekillarnazeffezooto.se

Skönt att höraatt Catz mår bättre!

Svar: Ja Siv, jag är så himla glad! :) Hoppas Zooto och hans "bröder" mår bra!
Kram
Camilla & Catz
Catz Matte

AnnaKarin
2014-04-13 @ 22:22:32

Birsta hundcenter köper vi Vomoghundemat, den butiken har mycket bra produkter för hundar, värt ett besök :)
Det vore skoj med en liten hundträff!

Svar: Då måste jag åka dit på ett besök! Ja, håll tummarna för min tös så hoppas jag att vi kan genomföra en hundträff snart :)
Catz Matte

Lotta
2014-04-14 @ 08:59:32

Hej Camilla. Vad skönt att höra att Catz mår bättre, du får ge henne en nospuss från mig <3

Ang. Mush färskfoder vill jag bara berätta att en bekant som har slädhundar (50st) upplevde detta foder som rena skräpet. Han är väldigt mån om sina hundar, varför han kontinuerligt tar hem en veterinär som tar avföringsprov, blodprov osv för att se så att flocken mår bra. Efter att hundarna hade gått över på Mush visade flocken i överlag på sämre njurvärden. Kan vara värt att berätta! Min bekanta menade på att det troligtvis berodde på dålig köttkvalitet.

Ha det så bra <3
/Lotta

Svar: Hej Lotta,
Intressant att höra. Jag har själv aldrig provat Mush men hört många som är fantastiskt nöjda. Men köttkvalitén är otroligt viktig naturligtvis!

Ha det gott!

Kram
Camilla & Catz
Catz Matte




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

catzintebaraenhund.blogg.se

Catz är inte bara en hund, inte bara en Australien Shepherd.... Hon är min bästa vän, min ständiga följeslagare, den jag känner mig halv utan och ljuset i mitt liv. Nu är hon svårt sjuk och jag tänker göra allt som står i min makt att vinna över döden och få henne frisk igen med hjälp av alternativa metoder.

RSS 2.0
Husdjur
Bästa Webbhotellen blogglista.se Personligt bloggar