Hundar tycker inte synd om varandra

Jag fick ett tankeväckande citat skickat till mig från en vän som följer bloggen. Jag är mycket väl medveten om detta men det är nyttigt att bli påmind i bland när man agerar fel och inte gör det man vet är rätt.
 
"Dogs don't feel sorry for themselves. They adapt, carry on and teach us to live in the moment." -Cesar Millan
 

Detta citat är så sant och så rätt. Det gäller väl förresten inte bara hundar utan de flesta djur. Det är skillnad på att tycka synd och ha medkänsla. Att tycka synd om är mänskligt och för mig ett sätt att bekräfta, eller få bekräftat att någon känner med dig och vill dig väl. Egentligen hjälper man ingen genom att tycka synd om denne, däremot att visa medkänsla är en annan sak. För att känna äkta medkänsla tror jag man på något sätt måste kunna identifiera sig med den personens situation. Men att tycka synd om någon och göda ett slags offertänk är aldrig bra och håller bara kvar personen i det negativa. Hundar är fantastiska på att visa medkänsla på sitt vis men lever i nuet.
Ett exempel på det är att Catz blir överlycklig när kopplet åker fram och vi ska ut på promenad. Hon är glad hela vägen och när det är dags att vända om för att gå hemåt så kan man tycka att hon skulle bli lite besviken, men nej då! Hon blir lika lycklig över det. Det händer ju något. Tänk om vi kunde lära oss av djuren och leva i nuet och vara glada för det lilla.....
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

catzintebaraenhund.blogg.se

Catz är inte bara en hund, inte bara en Australien Shepherd.... Hon är min bästa vän, min ständiga följeslagare, den jag känner mig halv utan och ljuset i mitt liv. Nu är hon svårt sjuk och jag tänker göra allt som står i min makt att vinna över döden och få henne frisk igen med hjälp av alternativa metoder.

RSS 2.0
Husdjur
Bästa Webbhotellen blogglista.se Personligt bloggar