Catz operation

Catz på 15 minuters promenad i skogen. Lägg märke till hur långt under sig hon står med bakbenen.
 
Efter att i onsdags ha ringt och bett Catz veterinär att ringa upp mig så ringde hon till sist på torsdagkväll. När jag frågade varför jag inte blivit upplyst om att operation skulle kunna vara en möjlighet så svarade hon att de inte kunde erbjuda detta här. Detta visste jag så klart men jag tycker ändå det är lite märkligt att inte upplysa om att möjligheten till operation finns på Uppsala Djursjukhus exempelvis. Hon rekommenderade då Uppsala och Strömsholm och erbjöd sig att skriva en remiss till Catz.
 
Jag har nu spenderat en hel del tid till att söka på internet och hittat mycket information om operation av L7-S1 syndrom. Det är faktiskt väldigt goda utsikter för hundar med detta syndrom som har lätta till medelsvåra besvär. I en studie av Schäfer-poilshundar med syndromet, blev 78% av de opererade hundarna helt besvärsfria och kunde återgå till fullt arbete.
 
Man borrar alltså av taket på de aktuella kotorna för att lyfta på nerverna som ligger i kläm. För att säkert veta innan operation att nerverna ligger så till att ingreppet kommer att hjälpa hunden så måste ryggen röntgas med magnetröntgen vilket inte finns överallt och är dyrt.
 
En av klinikerna som jag ringde utför inte längre denna operation och de andra låg i liknande prisklass. Uppsala är närmast för oss och där kostar magnetröntgen 9900 kr + 750 kr för bedömning av veterinär. Catz måste då sövas. Allt som allt med röntgen, övernattningar och operation kostar det ca 30 000-50 000 kr.
Catz försäkring hos Agria har ett tak för veterinärvård på 25 000 kr och jag har inte tillräckligt mycket för att kunna betala det som fattas. Så nu känner jag mig väldigt nedslagen...
 
Det är förstås inte säkert att hon skulle bli hjälpt av en operation men det får man ju veta med hjälp av röntgen och då vill de man ska lämna kvar hunden för att hon sedan ska opereras dagen därpå. Som jag ser det kan vi inte vänta med operationen för länge eftersom risken finns att Catz blir sämre och kanske t o m förlamad. I det läget har operationen inte lika goda chanser att bli lyckad heller.... Håll tummarna för att en lösning kommer till oss på något sätt. Tycker Catz har kämpat så och vill verkligen inte att hennes kamp ska sluta så här <3



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

catzintebaraenhund.blogg.se

Catz är inte bara en hund, inte bara en Australien Shepherd.... Hon är min bästa vän, min ständiga följeslagare, den jag känner mig halv utan och ljuset i mitt liv. Nu är hon svårt sjuk och jag tänker göra allt som står i min makt att vinna över döden och få henne frisk igen med hjälp av alternativa metoder.

RSS 2.0
Husdjur
Bästa Webbhotellen blogglista.se Personligt bloggar